Het FabusBos van Maartje is officieel van Zichzelf!
Afgelopen maandag was het al te lezen op de NOS pagina, en later te zien op Nieuwsuur. Het Fabusbos van Maartje is voor altijd van Zichzelf! Mooi dat we dit als Stichting Bos dat van Zichzelf is mogelijk hebben kunnen maken. En een primeur voor Nederland, na al die jaren dat we pionieren met bossen teruggeven voor 10, 50 en 1000 jaar.
Het avontuur begon vorig jaar zomer toen we benaderd werden door Maartje, n.a.v. een artikel dat ze over ons had gelezen op nu.nl. Zij wilde haar bos eigen rechten geven. We zijn als bestuur direct langs gegaan en hadden een hartelijke kennismaking bij haar prachtige beekdalbos. Een mooi bos met vooral veel eiken en leuke bewoners zoals de marter, reeën en een gezellige familie everzwijnen.
Na uitgebreid overleg over hoe het bos juridisch te beschermen, waarbij het belang van het bos het uitgangspunt is, hebben we de moderne Akte van Redemptie opgesteld -een juridisch document dat we als stichting hebben laten ontwikkelen om bossen aan zichzelf te geven- en tekenden we deze op 19 december 2025 in Groningen. Juridisch was het geregeld.
Afgelopen woensdag 20 mei 2026 hebben we met een mooie ceremonie het bos aan zichzelf gegeven. Prachtig!
Zie hier de link naar de uitzending van Nieuwsuur , die er een mooie rapportage over maakte.